Planujesz wziąć samochód w leasing konsumencki i zastanawiasz się nad kwestią jego serwisowania? Sprawdź, czy i kiedy konieczne jest przeprowadzanie przeglądów w autoryzowanej stacji obsługi (ASO). Nie jest to wcale takie oczywiste – mimo że korzystanie z ASO w celu utrzymania gwarancji producenta zostało uregulowane przepisami prawa.
Leasing konsumencki – jakie są prawa i obowiązki leasingobiorcy?
Spis treści:
ToggleLeasing konsumencki działa na identycznej zasadzie jak leasing skierowany do przedsiębiorców. Oznacza to, że właścicielem leasingowanego pojazdu pozostaje firma leasingowa, która może określać wszystkie warunki związane z jego użytkowaniem przez leasingobiorcę.
Kwestie dotyczące korzystania z auta są zawarte w podpisywanej umowie leasingowej. Poza standardowymi zapisami (takimi jak dane stron czy informacje o przedmiocie leasingu), dokument ten szczegółowo określa warunki użytkowania pojazdu. Ważne są również obowiązki leasingobiorcy – np. konieczność wykupienia ubezpieczenia komunikacyjnego (nie tylko OC, ale również AC), dokonywania regularnych przeglądów oraz serwisowania pojazdu.
Serwisowanie w ASO – czy to konieczność?
Obowiązek serwisowania leasingowanego auta w ASO nie jest jednoznaczny. Wszystko zależy od zapisów w konkretnej umowie, choć większość firm leasingowych wymaga korzystania z autoryzowanych stacji obsługi. Powód jest prosty – przeglądy i naprawy w ASO to większa pewność, że samochód zostanie dokładnie sprawdzony, a ewentualne usterki usunięte przy użyciu oryginalnych części producenta.
Pamiętaj! Przestrzeganie obowiązku serwisowania pojazdu w ASO jest szczególnie ważne, jeśli nie planujesz wykupu auta i chcesz zwrócić je firmie leasingowej. Leasingodawca może zakwestionować spełnienie warunków umowy i odmówić przyjęcia samochodu, domagając się zapłaty kary umownej (jeśli została przewidziana w umowie).
Jeśli chcesz uniknąć takich konsekwencji, najlepiej zlecać przeglądy i naprawy w autoryzowanej stacji obsługi.
Może się jednak zdarzyć, że firma leasingowa dopuści możliwość serwisowania auta poza ASO, np. w warsztatach spełniających określone standardy producenta. W takim przypadku leasingodawca powinien dostarczyć listę zaakceptowanych punktów serwisowych, z których możesz korzystać.
Jeśli wybierzesz inny warsztat niż ASO, licz się z konsekwencjami
Niższa cena naprawy pojazdu w innym warsztacie niż ASO może być kusząca – na tyle, że zechcesz zaryzykować. Ale czy to się opłaca? Niekoniecznie. Jeśli leasingodawca stwierdzi, że nie dochowałeś warunków umowy (po jej zakończeniu), może obciążyć cię kosztami ponownej naprawy – tym razem z użyciem oryginalnych części w autoryzowanym serwisie.
Kto ponosi koszty serwisowania auta w ASO?
Mimo że samochód formalnie należy do firmy leasingowej, leasingobiorca ma obowiązek ponoszenia kosztów związanych z jego użytkowaniem – w tym kosztów serwisowania. Dotyczy to zarówno przeglądów okresowych, jak i napraw usterek.
Czy jednak wiesz, że nie musisz ponosić dużych wydatków jednorazowo? Wystarczy, że wybierzesz leasing konsumencki z pełną obsługą serwisową wliczoną w miesięczną ratę. Dla ciebie oznacza to, że wszystkie wizyty w ASO – włącznie z sezonową wymianą opon – nie będą wiązały się z dodatkowymi kosztami. Dzięki temu możesz lepiej zaplanować miesięczny budżet – bez obaw, że niespodziewana usterka auta wygeneruje nieprzewidziane wydatki.
Dlaczego opłaca się serwisować leasingowany samochód w ASO?
Umowa leasingu konsumenckiego może zawierać zapis zobowiązujący do serwisowania auta w ASO – firma leasingowa ma do tego prawo. Warto jednak wiedzieć, że takie rozwiązanie przynosi również korzyści leasingobiorcy. Przede wszystkim:
- Masz pewność, że auto jest sprawne i bezpieczne – w ASO pracują specjaliści związani z daną marką, którzy znają typowe usterki i wiedzą, jak skutecznie je usunąć; to gwarancja napraw zgodnych z zaleceniami producenta.
- Masz pewność, że używane są oryginalne części, co przekłada się na większą wydajność, dłuższą żywotność pojazdu i mniejszą liczbę kolejnych usterek.
- Pojazd zachowuje wyższą wartość rynkową – co ma znaczenie, jeśli zdecydujesz się „odsprzedać” auto dealerowi w rozliczeniu i wziąć nowy pojazd w leasing. W takiej sytuacji możesz liczyć na korzystniejsze warunki kolejnej umowy.
Wymóg serwisowania auta w ASO nie musi być wadą leasingu konsumenckiego. Jeśli zdecydujesz się na opcję z pełną obsługą serwisową, unikniesz nieprzewidywalnych opłat i stresu związanego z nagłymi awariami. To wygodne, przejrzyste i często opłacalne rozwiązanie – zwłaszcza dla osób, które cenią sobie spokój i przewidywalność domowego budżetu.





